تحقیقات پژوهشی دیابت بر روی سم حیوانات در حال افزایش است

14 مه 2020 - Amy McDermott ، روزنامه نگار پزشکی مقاله ای را در ژورنال PNAS ، در مورد کمکی که حیوانات دارای سم می توانند به درمان بیماریها در انسان کنند، منتشر نمود. به گزارش این روزنامه نگار پزشکی، سموم گرفته شده از مارها یا حشرات می توانند درمانهای بزرگ بعدی برای دیابت و سرطان و .... باشند.

او نوشت: صنعت داروسازی علاقه زیادی به سموم حیوانات دارد، زیرا برخی از شرکت ها تصمیم به بازگشت به کشف مواد دارویی با الهام از ترکیبات طبیعی گرفته اند، روندی که از حدود 40 سال پیش از دور خارج شده بود. او با تعدادی از محققان در مورد تحقیقات پزشکی بر روی زهرها و چگونگی استفاده از آن برای منافع مثبت در افراد بیمار مصاحبه کرد.

یكی از بزرگترین پیشرفتهای سالهای اخیر، کشف این موضوع است که سم حلزون مخروطی دریایی می تواند به ارائه ی درمانی برای دیابت كمك كند.

به طور معمول، حلزون های مخروطی دریایی در دریاهای گرمسیری و نیمه گرمسیری یافت می شوند، این حیوانات با آزاد کردن ابری از انسولین، سطح قند خون ماهی های کوچک را بشدت پایین می آورند و آنها را شکار می کنند.

زیست شناس و بیوشیمیست دکتر هلنا صفوی از دانشگاه کپنهاگ در دانمارک پیشگام این تحقیقات بوده و کشف کرده است که انسولین حلزون بر روی گیرنده ی انسولین انسانی در عرض چند ثانیه عمل می کند.

وی گفت: طی چند سال گذشته این احساس وجود داشته است که ما باید به سوی مواد طبیعی رو آوریم. اگرچه زهر حلزون در میان ماهی ها کشنده است، اما دکتر صفوی معتقد است انسولین سریع الاثر حلزون می تواند پایه ی داروهای جدید دیابت باشد.

او به تازگی با شرکت بیوتکنولوژی Monolog ، مستقر در آمریکا همکاری خود را آغاز کرده است. آنها اخیراً مجوز یک ترکیب دارویی را که بر اساس زهر حلزون تولید شده است، برای آزمایشات بالینی دریافت کرده اند.

یکی دیگر از موجودات دریایی الهام بخش دارویی است که برای معالجه دیابت نوع 1 و سایر بیماریهای خود ایمنی مانند لوپوس، بیماری التهابی روده، پسوریازیس و بیماری مولتیپل اسکلروز تولید شده است.

دالازاتید(Dalazatide) با الهام از سم شقایق دریایی خورشید کارائیب ساخته شده است. این نوع شقایق دریایی دارای نیشی است که سمی را ترشح می کند که یکی از اجزای آن پپتیدی به نامShK  می باشد. تصور می شود این پپتید با مسدود کردن کانال پتاسیم که در ایجاد اختلالات خود ایمنی نقش دارد، کار می کند.

دکتر مایکل کالاهالان، متخصص ایمونولوژی در دانشگاه کالیفرنیا گفت: تزریق ShK ، به موشهای صحرایی تاثیرات جانبی منفی بهمراه نداشت و حال موشهای صحرایی مبتلا به مولتیپل اسکلروز را کاملا بهبود بخشید، بطوریکه آنها می دویدند، یکدیگر را بو می کردند و رفتارهای طبیعی موشهای صحرایی را نشان می دادند.

یافته های دکتر کالاهالان، نتیجه ی بیش از 30 سال تحقیق است که در آن تیم وی نسخه ی دست سازی از ShK را تولید کرده اند.

در این مقاله نتیجه گیری شده است که اکتشافات حاصل از تحقیقات بر روی زهر ها و سموم حیوانی در حال افزایش است و با وجود بیش از 220،000 گونه ی جانوری که سمی شناخته شده اند، کارهای بیشتری باید انجام شود.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/may/diabetes-research-work-looking-at-animal-venom-is-on-the-increase.html